Fortrydelse af et køb
Læs om din fortrydelsesret når du handler på nettet
Sådan er du stillet og sådan gør du
Når man køber noget, uanset om det er på nettet eller i en fysisk butik, kan det ske, at man fortryder sit køb. Du behøver ikke oplyse nogen grund til det. Det er din ret at fortryde og du skal på ingen måde føle, at du er til besvær eller er en ubehøvlet kunde, fordi du fortryder.
- Du har 14 dages fortrydelsesret.
- Du skal ikke have sendt varerne tilbage inden 14 dage, men du har 14 dage til at meddele os, at du ønsker at fortryde.
- De tælles fra den dag du afhenter/modtager varen (PostNord tracking dato).
Sådan gør du, hvis du fortryder:
- Du sender os en Email, hvor du skriver, at du fortryder og oplyser ordrenummer.
- Vi sender dig en returlabel. (Hos os betaler du altså ikke for returforsendelsen!)
- Du printer returlabel ud, sætter på pakke og indleverer hos PostNord.
- Når vi modtager pakken, refunderes beløbet for varen/varerne til dig. Beløbet refunderes til det kort, som du brugte da du bestilte.
Varens stand
- Varen/varerne skal returneres i/med original og intakt emballage.
Hvis du har afprøvet/brugt varen har du dog stadig fortrydelsesret. Det har du, fordi du handler i en webshop. I en webshop har du jo ikke mulighed for at afprøve varen, ligesom du har i en fysisk butik. Hvis varen ikke kan gensælges til fuld pris har webshoppen dog ret til, at trække værdiforringelsen fra varens pris. Hvis det er tilfældet, får du altså ikke det fulde beløb retur.
HUSK: ligesom du har ret til at fortryde et køb, så har du altså også ret til at klage, hvis du ikke er tilfreds med hvordan webshoppen/butikken har håndteret din fortrydelse. Det kan du læse mere om på forbrugerrådets hjemmeside. Her vil du også finde en vejledning til, hvordan du gør, når du ønsker at klage.
Du kan læse meget mere om dine forbrugerrettigheder hos Forbrugerrådet Tænk.